شماره روزنامه ۶۰۱۳
|
آرشیو روزنامه شماره ۶۰۰۱ دنیای اقتصاد

اخبار بازرگانی - روزنامه شماره ۶۰۰۱

  • پرچم تجارت بالا می‌رود؟

    دنیای اقتصاد: فعالان تجاری در نخستین ماه سال جاری با ثبت تراز مثبت تجاری به کار خود خاتمه دادند. ترازی که هم با احتساب نفت، برق و خدمات فنی و مهندسی و هم بدون آن مازاد دارد. اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که اعداد و ارقام ثبت‌شده در ماه فروردین نمی‌تواند معیار درستی برای پیش‌بینی وضعیت تجارت تا پایان سال باشد.
  • تفحص از اتاق در راند آخر

    دنیای اقتصاد: پس از دو سال‌ از تصویب طرح تحقیق و تفحص مجلس از اتاق بازرگانی، نتیجه این طرح قرار است پیش از پایان مجلس یازدهم قرائت شود. اصلی‌ترین محور این تحقیق و تفحص که از دو سال‌پیش کلید خورد، موضوع درآمدهای اتاق و نحوه هزینه‌‌‌‌‌کرد آن به‌ویژه در مورد درآمدی است که تحت‌عنوان «سه در‌‌‌‌‌هزار و چهار در‌‌‌‌‌هزار» از سوی دارندگان کارت‌های بازرگانی و به‌طور عمده از سوی بنگاه‌های بزرگ پرداخت می‌شد؛ این در حالی است که از همان ابتدای مطرح‌شدن تحقیق و تفحص از اتاق بازرگانی، این ابهام مطرح بود که آیا تحقیق و تفحص از نهادی که بودجه‌‌‌‌‌ای از دولت دریافت نمی‌کند و منابع آن از سوی بخش‌خصوصی تامین می‌شود، موضوعیت دارد یا خیر؟ چراکه براساس ‌‌‌‌‌ماده ۲ قانون اتاق بازرگانی، صنایع و معادن جمهوری‌اسلامی ایران، این اتاق موسسه‌‌‌‌‌ای غیرانتفاعی است که دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی است. در رویکردی دیگر این نگاه مطرح است که استقلال مالی اتاق و قرارگرفتن این نهاد در جایگاه منتقد برخی سیاست‌های دولت از جمله دلایلی است که باعث‌شده برخی جریانات به‌دنبال از بین بردن این استقلال به اشکال مختلف از جمله در زمینه منابع مالی و درآمدهای اتاق بازرگانی باشند.
  • نوسانات قیمتی با طعم افزایش جزئی

    دنیای‌اقتصاد- گروه اقتصاد بین‌‌‌‌الملل: طبق گزارش اخیر سازمان خواربار و کشاورزی ملل‌متحد (فائو) قیمت جهانی مواد غذایی در ماه آوریل با رشدی اندک همراه بوده‌است. این افزایش عمدتا ناشی از افزایش قیمت گوشت، روغن‌های گیاهی و غلات بوده، درحالی‌که قیمت شکر و لبنیات با کاهش روبه‌رو بوده‌است. شاخص قیمت غذای فائو که تغییرات ماهانه قیمت سبدی از کالاهای غذایی مهم در تجارت‌جهانی را رصد می‌کند، در ماه آوریل به‌طور متوسط ۱۱۹.۱ واحد ثبت شده‌است.
  • ماجرای مداد سوسمارنشان

    دنیای‌اقتصاد: پس از چند سال‌که از تولید خودکار بیک می‌گذشت، پیشنهاد خرید کارخانه مداد به علی‌اکبر رفوگران داده شد. کارخانه مداد سوسمار را خانواده فرمانفرمائیان در ایران تاسیس کردند؛ این کارخانه بعدها به بنیاد پهلوی واگذار شد.
  • تفاهم‌نامه تاسیس کمیته مشترک تجاری ایران و کوبا امضا شد

    دنیای‌اقتصاد: در نشست رئیس اتاق ایران با رئیس اتاق کوبا، تفاهم‌نامه تاسیس کمیته مشترک ایران و کوبا با هدف شناسایی موانع تجاری بین دو کشور و حذف آنها، امضا شد.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر