گارو هوانسیان فر*

مخاطبین این نوشتار سرپرست‌ها و مسوولان حسابرسی در موسسات حسابرسی معتبر هستند. در حسابرسی صورت‌های مالی شرکت آلفا برای سال‌مالی منتهی به ۲۹ اسفندماه ۱۳۸۸، موارد اشتباه متعددی مشاهده شده است (با اهمیت و کم اهمیت) که این اشتباهات به صورت اسناد اصلاحی همراه با سایر اسناد پیشنهادی توسط حسابرس، به شرکت ارائه شده است. شرکت بعضی از این اسناد اصلاحی و پیشنهادی را در حساب‌های خود برای سال‌مالی یادشده عمل کرده و بقیه موارد را به علل مختلف در حساب‌های خود ثبت نکرده؛ بنابراین آن موارد در صورت‌های مالی نهایی شرکت برای سال‌مالی منتهی به ۲۹ اسفندماه ۱۳۸۸ منعکس نشده است.

حسابرس ارشد شرکت آلفا به سرپرست و مسوول کار حسابرسی شرکت آلفا پیشنهاد کرده است که کلیه اشتباهات تصحیح نشده و کلیه اسناد پیشنهادی توسط حسابرس که توسط شرکت به ثبت نرسیده را در صورت‌های مالی نهایی که توسط شرکت ارائه شده است عمل کند (تاثیر بگذارد) و صورت‌های مالی جدید، با توجه به اثر کلیه موارد اشتباه و غیره کشف شده و اسناد پیشنهادی حسابرس که در صورت‌های مالی شرکت برای سال‌مالی یادشده منعکس نشده، تهیه و با صورت‌های مالی نهایی ارائه شده توسط شرکت برای سال‌مالی یادشده مطابقت دهد و مغایرت‌ها را مشخص و در نهایت در مورد اهمیت آثار این موارد روی صورت‌های مالی شرکت اظهارنظر کند.

آیا شما به عنوان سرپرست و مسوول کار حسابرسی شرکت آلفا با این عمل حسابرس ارشد موافق هستید؟ آیا عمل ایشان از نظر حسابرسی صحیح است؟ آیا نتایج به‌دست آمده می‌تواند روی اظهارنظر شما روی صورت‌های مالی شرکت آلفا تاثیر واقعی داشته باشد؟ آیا چنین موردی را در کلیه حسابرسی‌ها پیشنهاد می‌کنید؟ آیا به نظر شما این روش می‌تواند بهترین روش جهت تعیین اثرات مالی نهایی اشتباهات و غیره روی صورت‌های مالی یک واحد مورد رسیدگی باشد؟ آیا به نظر شما صورت‌های مالی تهیه شده (بعد از تاثیر گذاشتن کلیه موارد یادشده بالا)، وضعیت مالی و نتایج عملیات و جریان وجوه نقد واقعی شرکت آلفا را نشان می‌دهد؟

پاسخ جناب آقای جواد عیش آبادی، حسابدار رسمی و کارشناس رسمی دادگستری، در رابطه با پرسش «کاربرگ‌های حسابرسی متعلق به کیست» در این روزنامه مورخ ۴/۱۲/۸۹ به شماره ۲۳۰۴ مطالعه کردم. بسیار پاسخ قانع‌کننده و صحیحی داده بودند. با آرزوی موفقیت هر چه بیشتر برای ایشان.

خواهشمند است در صورتی که مایل باشید، نظرات خود در مورد کلیه پرسش‌ها را در همین روزنامه منعکس کنید.

* عضو پیوسته انجمن حسابداران خبره مدیریت انگلستان