مرکز پژوهش‌های مجلس نظر کارشناسی خود را در مورد پیش‌بینی قیمت نفت برای سال آینده اعلام کرد. به گزارش دنیای‌اقتصاد، دفتر مطالعات انرژی، صنعت و معدن این مرکز با بررسی پیش‌بینی‌های قیمت نفت خام در بودجه کشورهای مختلف برای سال ۲۰۱۱ خاطرنشان ساخت که برای سال ۲۰۱۱ به استثنای کشور بحرین که قیمت نفت خام در بودجه را در مقایسه با سال ۲۰۱۰ کاهش داده و از ۶۰ دلار در سال ۲۰۱۰ به ۵۸ دلار در سال ۲۰۱۱ رسانده است، بقیه کشورهای منطقه نیز قیمت نفت خام پیش‌بینی شده را در بودجه سال ۲۰۱۱ افزایش داده‌اند. محاسبه نرخ رشد نشان می‌دهد که این افزایش‌ها در کشورهای مورد نظر متفاوت است. به گونه‌ای که کشور کویت قیمت نفت را در بودجه سال ۲۰۱۱ حدود ۴۰ درصد افزایش داده است و به لحاظ میزان رشد در مقایسه با دیگر کشورها، پیشتاز بوده است.

بر اساس این گزارش، ایران در سال ۲۰۱۱ قیمت نفت خام صادراتی را در مقایسه با سال ۲۰۱۰ به میزان ۲۳ درصد رشد داده و قیمت پیش‌بینی شده نفت خام در لایحه بودجه را ۸۰ دلار در نظر گرفته است.

ایران و اندونزی بیشترین پیش‌بینی را در قیمت نفت برای بودجه لحاظ کرده‌اند در حالی که عربستان سعودی قیمت ۵۸ دلار را در نظر گرفته است. این در حالی است که سهم اندونزی در میزان ذخایر اثبات شده و استخراج نفت خام دنیا در سال ۲۰۰۹ به ترتیب ۳/۰ و ۳/۱ درصد بوده است. سهم ایران نیز از میزان ذخایر اثبات شده و استخراج نفت خام دنیا در سال مذکور به ترتیب ۳/۱۰ و ۳/۵ درصد بوده است.

بر این اساس، در سال ۲۰۱۰ نیز ایران بالاترین قیمت را برای نفت خام در بودجه سال ۱۳۸۹ منظور کرده بود.

گزارش مرکز پژوهش‌ها همچنین می‌افزاید: به طور کلی مجموع پیش‌بینی‌های انجام شده در مورد قیمت نفت در سال ۲۰۱۱ که توسط مراجع مختلف بین‌المللی انجام شده و بعضی از آنها که در این گزارش نیز آمده است، نشان می‌دهد که قیمت نفت خام (انواع آن) بین حدود ۸۴ تا حدود ۱۰۷ دلار است و در هیچ یک از پیش‌بینی‌ها زیر ۸۰ دلار نیامده است.