کوین‌بیس (Coinbase)، بزرگ‌ترین صرافی ارزهای دیجیتال در ایالات متحده از نظر حجم معاملات، در این شکایت جدید از سوی مشتریان خود با این اتهام مواجه شده است که کل مدل کسب‌وکار این شرکت از ابتدا غیرقانونی بوده است. این شکایت دومین پرونده کوین‌بیس با چنین مورد اتهامی است. در دادخواستی که در ناحیه شمالی کالیفرنیا توسط شرکت حقوقی Scott+Scott  به نمایندگی از شاکیانی از کالیفرنیا و فلوریدا تنظیم شده است، ادعا شده که فروش دارایی‌های دیجیتال از سوی کوین‌بیس به این معنی است که این شرکت «آگاهانه، عمدا و مکررا» قوانین اوراق بهادار ایالتی را از زمان شروع کسب‌وکار خود نقض کرده است. در این پرونده ادعا شده است دارایی‌های دیجیتال لیست‌شده در کوین‌بیس، از جمله دیسنترالند (Decentraland)، الگورند (Algorand)، سولانا (Solana)، استلار (Stellar)، یونی‌سواپ (Uniswap)، نیرپروتکل (Near Protocol)، پالیگان (Polygon) و تزوس (Tezos) اوراق بهادار هستند. علاوه بر این، ادعا شده حساب‌های Coinbase Earn با تبلیغ برای سود بالاتر، قوانین اوراق بهادار را نقض می‌کنند.

در پاسخ، کوین‌بیس این ادعاها را «از نظر قانونی بی‌اساس» عنوان کرد و با ابراز اطمینان نسبت به روند قضایی متعهد شد که در وقت مناسبی به این اتهامات رسیدگی کند. کوین‌بیس با ارائه یک درخواست تجدیدنظر موقت درباره تعریف «قرارداد سرمایه‌گذاری» با کمیسیون بورس ایالات متحده (SEC) درگیر یک دعوای قضایی است. پل گروال (Paul Grewal)، وکیل کوین‌بیس، بیان کرده است که این صرافی شانس بیشتری برای پیروزی دارد، زیرا تفسیر SEC از قراردادهای سرمایه‌گذاری با پرونده‌های استیناف و دادگاه عالی مطابقت ندارد. نتیجه این درخواست تجدیدنظر کوین‌بیس برای پرونده ریپل نیز حیاتی است؛ چراکه SEC می‌تواند برای حکم قاضی تورس مبنی بر اینکه فروش برنامه‌ریزی شده XRP اوراق بهادار نیست، درخواست تجدیدنظر کند. همان‌طور که گفته شد این شکایت شبیه به پرونده دیگری است که کوین‌بیس را درگیر کرده است. در ان پرونده نیز ادعا شده است که این صرافی به‌دلیل فروش اوراق بهادار در پلتفرم خود به مشتریان آسیب وارد کرده است.

به‌رغم رد شدن دادخواست اولیه در فوریه۲۰۲۳، حکم اخیر دادگاه استیناف حوزه دوم ایالات متحده آمریکا تا حدی این پرونده را احیا کرده است. کوین‌بیس در دادگاه استیناف ایالات متحده گفت که فروش ثانویه ارزهای دیجیتال، در دسته اوراق بهادار قرار نمی‌گیرد؛ زیرا هیچ قرارداد سرمایه‌گذاری وجود ندارد. توجه به این نکته مهم است که شکایت اخیر با نبرد حقوقی کوین‌بیس با SEC بر سر یک سوال مشابه است: اینکه آیا توکن‌های فروخته شده در کوین‌بیس اوراق بهادار هستند یا خیر؟ کوین‌بیس اخیرا یک درخواست تجدیدنظر موقت در آن پرونده ارائه کرده است که تصمیم قاضی را مبنی بر اجازه به پیشبرد پرونده به چالش می‌کشد. جان تی.جسناک (John T.Jasnoch)، وکیل شاکیان این پرونده، سابقه مشارکت در دعواهای حقوقی علیه دیگر شرکت‌ها و پروژه‌های ارزهای دیجیتال از جمله اتریوم مکس (Ethereum Max)، اینترنت کامپیوتر (Internet Computer)، سیف‌مون (Safemoon)، ترافرم‌لبز (Terraform Labs) را دارد.