در ۱۳ مارس ۲۰۲۴، پارلمان اتحادیه اروپا توصیه‌‌های خود را با هدف افزایش پیشگیری و کاهش زباله در اتحادیه اروپا (EU) در مورد منسوجات و مواد غذایی تصویب کرد. با اولویت دادن به اصول اقتصاد چرخشی و شیوه‌‌های پایدار، می‌توان زمینه را برای آینده‌‌ای سبزتر و انعطاف‌‌پذیرتر فراهم کرد که در آن ضایعات به حداقل می‌‌رسد، منابع حفظ می‌شود و اثرات زیست محیطی کاهش می‌‌یابد. نمایندگان پارلمان اروپا با اکثریت قاطع موضع اولیه خود را در مورد بازنگری پیشنهادی چارچوب زباله با ۵۱۴ رای موافق، ۲۰ رای مخالف و ۹۱ رای ممتنع تایید کردند.

پارلمان ارزیابی اهداف متمایز برای تولید اولیه ضایعات مواد غذایی را تا سال ۲۰۲۵، مطابق با هدف توسعه پایدار، که هدف آن کاهش ۲۰ درصدی در فرآوری و تولید مواد غذایی و کاهش ۴۰ درصدی از دست دادن و ضایعات مواد غذایی شامل کاهش خرده‌‌فروشی، زباله‌های خانگی و رستورانی تا سال ۲۰۳۰ است، الزامی می‌کند. این اهداف نشان‌‌دهنده افزایش قابل‌‌توجهی نسبت به پیشنهادهای اولیه است که نشان‌‌دهنده تعهد پارلمان برای مبارزه با ضایعات مواد غذایی در سراسر زنجیره تامین است.

اعضای پارلمان اروپا برای طولانی‌‌کردن طرح‌‌های مسوولیت تولیدکننده (EPR) به اجماع رسیده‌‌اند. این به آن معناست که تولیدکنندگان منسوجات در اتحادیه اروپا باید هزینه‌‌های جمع‌‌آوری، دسته‌بندی و بازیافت آنها را به صورت جداگانه متقبل شوند. ظرف ۱۸ ماه پس از اجرایی‌‌شدن این دستورالعمل، کشورهای عضو باید این طرح‌‌ها را ایجاد کنند که در مقایسه با ۳۰ ماه پیشنهادی اولیه توسط کمیسیون، زمان کوتاه‌‌تری است. مقررات به‌‌روز شده شامل محصولات مختلفی مانند لباس، لوازم جانبی نساجی، پتو، ملحفه، پرده، کلاه، کفش، تشک، فرش و همچنین اقلام حاوی مواد مرتبط با نساجی مانند چرم، چرم ترکیبی، لاستیک، یا پلاستیک خواهد بود.

اصلاحات پیشنهادی دستورالعمل به تولیدکنندگان اجازه می‌دهد تا محصولات خود را در اتحادیه اروپا بفروشند تا هزینه‌‌های جمع‌‌آوری، دسته‌‌بندی و بازیافت محصولات خود را پوشش دهند.

نمایندگان پارلمان تاثیرات ارسال منسوجات مستعمل به کشورهای توسعه‌نیافته را تایید و بر اهمیت یک چارچوب جامع برای اطمینان از پاسخگویی جهانی تاکید می‌کنند. این شامل اقداماتی برای اطمینان از رسیدن کمک‌‌های مالی به کشورهایی است که از مصرف بیش ‌‌از ‌‌حد منسوجات در اتحادیه اروپا آسیب دیده‌‌اند.

آنا زالوسکا به تلاش‌‌های انجام شده توسط پارلمان برای رسیدگی به موضوع ضایعات مواد غذایی رسیدگی کرده است. این تلاش‌‌ها شامل ابتکاراتی مانند ترویج مصرف میوه‌‌ها و سبزیجات، نظارت بر شیوه‌‌های ناعادلانه بازار، ارائه برچسب‌‌گذاری روشن تاریخ، و تشویق اهدای مواد غذایی فروخته‌‌نشده اما قابل‌‌مصرف است. علاوه بر این، تمرکز نه تنها روی منسوجات خانگی، بلکه روی محصولات غیر‌‌خانگی مانند فرش و تشک و همچنین فروش از طریق پلتفرم‌‌های آنلاین است.

تصویب پیشنهادهای مبارزه با ضایعات نساجی و مواد غذایی نشان‌‌دهنده گامی معنادار به سوی آینده‌‌ای پایدارتر است. تایید اقداماتی مانند گسترش طرح‌‌های مسوولیت تولیدکننده برای منسوجات و تعیین اهداف بلندپروازانه برای کاهش ضایعات مواد غذایی، تعهدی استوار برای مقابله با چالش‌‌های زیست‌‌محیطی است. با پیشرفت این دستورالعمل، حفظ شتاب و ادامه کار برای اجرای اصول اقتصاد چرخشی و شیوه‌‌های پایدار که در آن ضایعات به حداقل می‌‌رسد، منابع حفظ می‌‌شوند و پایداری زیست محیطی در اولویت قرار می‌‌گیرند، ضروری است.