براساس گزارش خبر‌‌گزاری رویترز، هر سه شاخص اصلی بازار سهام آمریکا شاهد صعود قابل‌توجهی بودند. در این میان، نماگر تکنولوژی محور نزدک با ۲‌درصد رشد به کمک افزایش قیمت سهام اپل، پیشتاز بود.

به این ترتیب، وال‌‌‌‌استریت پس از سخنان امیدوارکننده رئیس فدرال‌رزرو، جروم پاول، در مورد روند تصمیمات سیاستی بانک‌مرکزی آمریکا در ادامه سال، دومین هفته متوالی در محدوده سبز را به‌ثبت رساند.

گزارش اشتغال وزارت کار آمریکا نشان‌دهنده آن بود که تعداد مشاغلی که به اقتصاد آمریکا افزوده شده، کمتر از انتظار بوده‌است، درحالی‌که نرخ بیکاری اندکی افزایش‌یافته و رشد دستمزدها نیز به‌طور غیرمنتظره‌ای کند شده‌است.

گزارش وزارت کار، «حالتی مطلوب» را برای فدرال‌رزرو ترسیم می‌کند:

آرام گرفتن بازار کار که از نگاه جروم پاول برای قرار‌دادن پایدار تورم در مسیر نزولی ضروری است.

این گزارش همچنین اطمینان تحلیلگران نسبت به سلامت اقتصاد آمریکا را بهبود بخشید و سرمایه‌گذاران را به این نتیجه رساند که احتمال اعمال اولین کاهش نرخ بهره در ماه سپتامبر بیشتر شده‌است.

به گفته مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری AXS، «روایت سرمایه‌گذاران کماکان بر رویکرد سیاستی فدرال‌رزرو و روند نرخ بهره متمرکز است و گزارش بازار کار که روز چهارشنبه منتشر شد، حاکی از آن است که به احتمال زیاد کاهش نرخ بهره در دستور کار سال‌۲۰۲۴ فدرال‌رزرو خواهد بود. اگرچه به‌نظر می‌رسد که بالاماندن نرخ بهره در طولانی‌‌‌‌مدت کماکان مطرح است، اما داده‌های اقتصادی اخیر با استقبال سرمایه‌گذاران، اهالی وال‌‌‌‌استریت و فعالان اقتصادی خارج از آن روبه‌رو شده‌است.»

 نگاه مقامات فدرال‌رزرو

گزارش بازار کار آمریکا با واکنش مقامات فدرال‌رزرو مواجه شده‌است. میشل بومن، عضو شورای‌حکام فدرال‌رزرو، بر تمایل خود بر افزایش نرخ بهره در صورت صعودی‌شدن دوباره نرخ تورم تاکید کرده‌است.

رئیس فدرال‌رزرو شیکاگو نیز معتقد است گزارش بازار کار این باور را تقویت می‌کند که اقتصاد آمریکا بیش از حد پررونق نشده‌است.  یک مشاور ارشد سرمایه‌گذاری تاکید می‌کند؛ «فراموش نکنیم که اکنون اوایل ماه مه است‌ و نباید تصور کنیم سال‌به اواخر خود نزدیک شده‌است و فدرال‌رزرو تمام کارت‌های خود را بازی کرده‌است.»

با این حال، این کارشناس تصور نمی‌کند که با توجه به شرایط اقتصاد کلان و داده‌های مالی، هیچ‌یک از مقامات فدرال‌رزرو واقعا به افزایش مجدد نرخ بهره فکر کنند.

انتشار گزارش‌های مالی مربوط به فصل اول سال‌جاری رو به پایان است و تا صبح جمعه ۳۹۷شرکت حاضر در شاخص S&P ۵۰۰، صورت‌های مالی خود را منتشر کرده‌اند. گزارش‌های درآمدی بیش از ۷۵‌درصد این شرکت‌ها بهتر از گزارش اجماع تحلیلگران بوده‌است. البته براساس گزارش بلومبرگ، به‌رغم گزارش‌های خوب اخیر، چشم‌انداز رشد درآمد شرکت‌های آمریکایی چندان روشن نیست.

 رکوردشکنی فوتسی

شاخص اصلی بازار سهام بریتانیا نیز تحت‌تاثیر فضای مثبت وال‌استریت و بهبود اعتماد سرمایه‌گذاران روند خوبی را دنبال می‌کند، به‌طوری که این نماگر روز جمعه توانست رکورد جدیدی را ثبت کند.

شاخص فوتسی۱۰۰ که متشکل از سهم‌‌‌‌های مرغوب بازار است، به کمک فضای مثبت بازار و همچنین رشد قیمت سهام شرکت‌های ساختمانی، موفق به فتح قله جدید ۸۲۱۳‌واحدی شد.

شاخص ثانویه فوتسی۲۵۰ نیز با رشد ۰.۶‌درصدی در روز جمعه، به بالاترین سطح خود از فوریه سال‌گذشته رسید. هر دو نماگر نیز مانند شاخص‌های اصلی وال‌‌‌‌استریت، برای دومین هفته پیایی در محدوده سبز قرارگرفتند. بروز نشانه‌های افت تورم، امید به کاهش زودهنگام نرخ بهره سیاستی بانک انگلستان و جذابیت قیمت سهام شرکت‌ها از جمله عواملی هستند که منجر به استقبال سرمایه‌گذاران از بازار سهام بریتانیا شده‌اند. شاخص بخش شرکت‌های ساختمانی که بیشترین نفع را از کاهش نرخ بهره (به دلیل کاهش نرخ سود وام مسکن) می‌برند، با جهش ۴.۳‌درصدی در روز جمعه، بیشترین رشد بخشی را تجربه کرد.

در همین حال، حجم فعالیت شرکت‌های بخش خدمات بریتانیا با وجود افزایش فشارهای هزینه‌ای به اوج خود در تقریبا یک سال‌گذشته رسیده‌است که می‌تواند به‌عنوان سیگنال رشد قوی اقتصادی تعبیر شود.