توسعه استان با «کرمان آیدکس»

فرشید فرزانگان، رئیس سابق اتاق مشترک ایران و امارات و مدیر پنل توسعه تجارت بین‌الملل رویداد کرمان آیدکس، در گفت‌‌‌و‌‌‌گو با «دنیای‌اقتصاد» در خصوص ظرفیت‌‌‌های استان کرمان برای توسعه صادرات در کشورهای حاشیه خلیج فارس گفت: استان کرمان از جمله استان‌‌‌هایی است که در رسته‌‌‌های اقتصادی مختلفی همچون صنایع غذایی، کشاورزی و معدنی پتانسیل‌‌‌های ویژه‌ای دارد. در این استان، مرکبات و صیفی‌جات جیرفت از کیفیت بالایی برخوردار است. پسته به عنوان اصلی‌ترین محصول این استان شناخته شده و مواد معدنی همچون سنگ‌آهن و مس نیز تاثیر زیادی در توسعه اقتصادی آن دارد.

وی ادامه داد: بنابراین کرمان از جهت غنی بودن کانی‌‌‌های فلزی و مس و مولیبیدن و امثالهم، استان ثروتمندی است اما با وجود این ثروت، بخشی از مردم آن هنوز در فقر به سر می‌‌‌برند. در واقع به‌رغم تمام استعدادها و ثروت‌هایی که این استان دارد، هنوز بازده این ثروت در زندگی مردم خود را نشان نداده است. بنابراین آنچه اهمیت دارد، فعالیت دلسوزانی است که با نگاه توسعه ملی و استانی، توان و پتانسیل این استان را درک کرده و کمک کنند تا بازاریابی و برندینگ این منطقه، رشد کند. ایجاد فضای مناسب برای شناخت سرمایه‌گذاران از این استان، باعث می‌شود جایگاه محصولات در بازارهای بین‌المللی توسعه پیدا کند. این موضوع با برگزاری رویدادی همچون کرمان آیدکس تقویت می‌شود که بهتر است ادامه‌دار شده و تبدیل به رویدادهای بین‌المللی شود.

فرزانگان همچنین به موضوع موانع تجارت بین‌الملل اشاره کرد و گفت: مشکلات حکمرانی اقتصادی در تمام کشور برای فعالان و بنگاه‌های اتصادی در بخش‌های مختلفی به‌خصوص صادرات، مسائلی به وجود آورده اما می‌توان با تنظیم تعامل با دنیا و صدور ال‌‌‌سی‌‌‌های بین‌المللی، با فراغ بال وارد این تجارت‌‌‌ جهانی شد. ضمن اینکه باید توجه داشت بهشت سرمایه‌گذاری کرمان به دلیل اینکه واردات زیادی اعم از ماشین‌آلات و ماشین‌آلات معدنی دارد، نیاز ویژه‌‌‌ای به باز شدن مسیر ال‌سی‌های بین‌المللی دارد.

این فعال اقتصاد بین‌المللی در ادامه به موضوع مارکتینگ و برندینگ بین‌المللی اشاره کرد و گفت: چون ارتباط ما با دنیا، ارتباط محدودی بوده، در این حوزه‌ها کمتر پیشرفت کرده‌‌‌ایم و در نتیجه پتانسیل ایران و استان کرمان، ناشناخته مانده است. به طور مثال ارگ بم و سایر بناهای توریستی این استان ناشناخته مانده و همایش‌‌‌هایی از این قبیل و همچنین همایش‌‌‌های بین‌المللی، باعث ایجاد تعاملات و شناخت از فرصت‌‌‌های این استان می‌شود.