اکالا رکورد فروش اسنپ را شکست؛ این ادعا چقدر درست است؟

رپرتاژ آگهی: در اسفند گذشته، مدیر مارکتینگ اکالا مدعی شد که این مجموعه توانسته است با ثبت بیش از 127 هزار فاکتور فروش در 24 ساعت، رکورد فروش را بشکند. حالا با گذشت چند ماه از سال 1403، آمار جدیدی از اکالا منتشر نشده؛ اما به نظر می‌رسد این سوپرمارکت اینترنتی روند رو به رشد خود را ادامه می‌دهد.

آیا اکالا واقعا رکورد خرده فروشی را شکسته است؟

در اواخر سال گذشته تبلیغات اکالا رنگ و بوی دیگری به خودش گرفت و واضح بود که تیم مارکتینگ این مجموعه دست به اقداماتی جدی و اساسی برای رشد برند خود گرفته بود. بیلبوردهای تبلیغاتی سوپرمارکت اکالا را می شود در همه جای شهر دید. علاوه بر تبلیغات گسترده، تلاش برای بهبود خدمات رسانی و البته ایجاد امکان ارسال رایگان، سبب شد افراد بسیاری به خرید از اکالا روی آورده یا حداقل یک بار آن را امتحان کنند. در همین موقع بود که مدیران اکالا ادعا کردند موفق به شکستن رکورد فروش سوپرمارکتی شدند که تا پیش از این در دست اسنپ بود. البته، اسنپ در جواب گفته است که امکان صحت سنجی این ادعا را ندارد.

اگر نگاهی به کمپین‌های متعدد اکالا بیندازیم، می‌توان گفت که به نظر نمی‌رسد ادعای اکالا بی پایه و اساس باشد و این امکان وجود دارد که اکالا واقعا رکوردشکنی کرده باشد. برگزاری کمپین‌های جذاب، ارائه کد تخفیف به کاربران، قیمت‌های مناسب، ارسال رایگان، سرعت خدمات و البته رضایت فروشندگان همه از عواملی هستند که می‌توانند در رکوردشکنی اکالا سهیم باشند. گفته شده، میزان فروش برخی از برندهایی که در کمپین‌های اکالا شرکت داشته اند از فروش حضوری آن‌ها بیشتر شده است. همین موضوع می‌تواند آن‌ها را برای همکاری‌های بیشتر تشویق کند. برخی از عوامل موفقیت اکالا را در ادامه بیشتر بررسی می‌کنیم.

تشویق خریداران با کد تخفیف

تخفیف‌های جذاب همیشه از محرکان خرید بوده اند. فرقی ندارد که می‌خواهید چه چیزی بخرید. از لباس و اکسسوری گرفته تا خوراکی و مواد غذایی همه با تخفیف به صرفه تر اند. بر همین مبنا، ارائه کد تخفیف اکالا به کاربران از اقدامات اساسی اکالا در کمپین‌های جدید آن بوده است. بدیهی است که شما برای خرید محصول یکسان، فروشگاهی را انتخاب می‌کنید که قیمت کمتری به شما بگوید. از طرفی، کد تخفیف برای خرید اول همیشه پرطرفدار بوده و خریدار را ترغیب می‌کند تا فروشگاه یا محصول دارای تخفیف را برای خرید انتخاب کند. البته اکالا، علاوه بر تخفیف‌های جذاب ارسال رایگان را هم به خدمات خود اضافه کرده است. این دقیقاً در حالی بود که بسیاری از مشتریان از هزینه‌های ارسال و بسته بندی دیگر سوپرمارکت‌های اینترنتی شکایت داشتند و اکالا با این کار توانست برای خود نسبت به آن‌ها مزیت ایجاد کند.

حضور گسترده

یکی دیگر از اقدامات اکالا حضور گسترده در همه جا بود. از سطح شهر گرفته تا فضاهای تبلیغاتی آنلاین، همه جا می‌توانستید شاهد حضور اکالا باشید. این امر سبب شد افرادی که با این سوپرمارکت آشنایی نداشتند آن را شناخته و خرید از آن را تجربه کنند. از طرف دیگر، دامنه خدمات رسانی اکالا هم زیاد است و در بسیاری از شهرهای کوچک و بزرگ فعالیت می‌کند. در نتیجه، افراد بسیاری می‌توانند به راحتی از آن برای خریدهای خود استفاده کنند.

اکالا

رضایت دو جانبه

همانطور که گفته شد، بر اساس گفته‌های مسئولین اکالا، فروشگاه و برندهای همکار با این مجموعه رضایت داشته اند. همین باعث می‌شود تا تعداد و کیفیت فروشنده‌های این پلتفرم بیشتر شده و به تبع خریداران هم از تنوع و حق انتخاب بیشتری برخوردار شوند. البته، ناگفته نماند که بخش عمده اجناس اکالا از شعبه‌های افق کوروش تأمین می‌شوند و تعداد سوپرمارکت‌های محلی در آن کم است. دسته بندی‌ محصولات اکالا عبارت اند از خواربار، لبنیات، پروتئین، کنسرو، نوشیدنی، صبحانه، تنقلات، آجیل، چاشنی، میوه و سبزیجات، نظافت، آرایشی، خانه و کودک.

اسنپ اکسپرس اصلی ترین رقیب اکالا

همانطور که گفته شد، تا قبل از تبلیغات فراوان و گسترش اکالا به شکل امروزی، بخش عمده بازار سوپرمارکت‌های اینترنتی در اختیار اسنپ بود. این مجموعه دو سوپرمارکت با نام‌های اسنپ اکسپرس و اسنپ مارکت دارد. از این دو، اسنپ اکسپرس را می‌توان در رقابت با اکالا مقایسه کرد. هر دو مجموعه، به عنوان سوپرمارکت‌های آنلاینی شناخته می‌شوند که با همکاری فروشندگان مختلف در سطح شهر امکان خرید اقلام مصرفی را فراهم کرده اند. کد تخفیف اسنپ اکسپرس هم به عنوان یکی از ابزارهای اصلی جذب مشتری استفاده شده است. کد تخفیف‌های خرید اول برای تشویق افراد به استفاده از خدمات این مجموعه و کدهای غیر اول برای تکرار تجربیات خرید موفق کاربرد دارند. علاوه بر این، طرح‌هایی مانند تخفیف نارنجی هم دسترسی افراد به تخفیف همیشگی را فراهم می‌کنند.

یکی از مزیت‌های بزرگ اسنپ اکسپرس که رقابت با آن را سخت می‌کند، تنوع بسیار بالا است. در اکسپرس همه نوع فروشگاه از سوپری‌های کوچک محلی گرفته تا فروشگاه‌های زنجیره‌ای پیدا می‌شوند. همین موضوع باعث می‌شود اسنپ اکسپرس از اکالا و هر سوپرمارکت دیگری، از تنوع بیشتری برخوردار باشد. لبنیات، تنقلات، نوشیدنی، خواربار، میوه و سبزیجات، آرایشی، کودک، دخانیات، چاشنی، شوینده، کنسرو، خشکبار، خانه، صبحانه، الکترونیک، پروتئین و پوشاک دسته بندی‌های اجناس اسنپ اکسپرس اند. علاوه بر این، به دلیل وجود ناوگان اختصاصی پیک‌های اسنپ، سرعت ارسال بالا است. در هر جایی از شهر که باشید، می‌توانید از اسنپ اکسپرس خرید کرده و سفارش خود را زیر نیم ساعت تحویل بگیرید. همچنین، اسنپ اکسپرس سابقه بیشتری در بازار داشته و همین هم اعتماد به آن را برای کاربران ساده تر می‌کند.

تخفیف اسنپ اکسپرس

سوپرمارکت دیجی کالا

دیجی کالا از اولین فروشگاه‌هایی بود که امکان خریدهای سوپرمارکتی را هم به سایت خود اضافه کرد. با این قابلیت افراد می‌توانستند علاوه بر بسیاری خریدهای دیگر، اقلام سوپرمارکتی را هم از دیجیکالا سفارش دهند. به این ترتیب دیجی کالا به فروشگاهی جامع تر از قبل تبدیل شده و کار خریداران را هم راحت تر کرده است. علاوه بر این، همیشه یکی از بهترین انواع کد تخفیف دیجی کالا مربوط به خرید محصولات سوپرمارکتی است. البته، در نظر داشته باشید که قسمت سوپرمارکت دیجی کالا، با سوپری هایی مثل اکسپرس و اکالا فرق دارد. مهم ترین تفاوت، نداشتن امکان ارسال سریع است. محصولاتی که از بخش خریداری می‌کنید، فقط برای ساکنان تهران و کرج امکان ارسال فوری دارند و اگر ساکن دیگر شهرها باشید، نمی‌توانید آن‌ها را سفارش دهید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.