عملیات رفح راهی برای فشار بر حماس

ارتش اسرائیل روز سه‌شنبه (۲۸فروردین‌ماه) تایید کرد که ۴۰‌هزار چادر برای تخلیه صدها‌ هزار غیرنظامی آواره‌ای که در رفح زندگی می‌کنند خریداری شده است. معاریو گفت که عملیات جدید، براساس گزارش‌‌ها ابتدا بر تامین امنیت شمال و مرکز غزه، به‌‌ویژه رشته اردوگاه‌‌های آوارگان در اطراف شهر دیرالبلاح متمرکز خواهد بود. این مساله تقریبا دوهفته پس از آن رخ می‌دهد که رژیم‌صهیونیستی بخش اعظم نیروی زمینی خود را از نوار خارج کرد و یک‌لشکر را به مدیریت «کریدور نتزاریم»، حائل در حال ساخت اسرائیل که اکنون قلمرو ساحلی را تقسیم می‌کند، واگذار کرد. اما فلسطینیان حاضر در صحنه گفتند که مجددا نیروهای زمینی رژیم‌صهیونیستی در شمال غزه، از جمله در بیت حانون، مشاهده شده‌اند که در آن تانک‌‌ها ساختمان‌‌های مدارسی را که آوارگان در آن پناه گرفته بودند، محاصره کردند.

با این حال، حملات هوایی به رفح هم ادامه دارد. اسرائیل اعلام کرده که قصد دارد عملیات زمینی را در آخرین گوشه غزه که شاهد درگیری‌‌های زمینی شدیدی نبوده است، انجام دهد. اصرار به حمله در حالی است که نزدیک‌ترین متحد اسرائیل یعنی آمریکا مخالفت شدید خود را با این حمله بیان کرده است. اسرائیل می‌گوید که رهبری حماس و گروگان‌های اسرائیلی نیز به همراه چهار گردان نیروهای حماس در رفح هستند. تا روز سه‌‌شنبه، وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که هنوز جزئیاتی در مورد «برنامه‌‌های اسرائیل برای تخلیه یا ملاحظات بشردوستانه» در مورد این عملیات احتمالی دریافت نکرده است. با توجه به موقعیت حساس این شهر در مرز مصر، هرگونه عملیات زمینی بزرگ در رفح تقریبا به طور قطع به هماهنگی با واشنگتن و قاهره نیاز دارد.

آمادگی‌های گزارش‌شده برای حمله در شرایطی صورت می‌گیرد که مذاکرات آتش‌بس با میانجی‌گری بین‌المللی متوقف شده و تنش‌هایی بین اسرائیل و ایران و واکنش‌های متقابل دو طرف صورت گرفته است. اگرچه کابینه جنگی اسرائیل نیم‌نگاهی هم به ایران دارد، اما تاکید کرده که عملیات رفح ادامه خواهد یافت. شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه قطر روز چهارشنبه گفت که مذاکرات با هدف آتش‌بس و آزادی گروگان‌های اسرائیلی بار دیگر شکست خورد. هر روز که می‌گذرد بحران انسانی در غزه پیوسته بدتر می‌شود؛ اسرائیل تقریبا تمام تاسیسات بهداشتی نوار غزه را ویران کرده و قحطی اکنون در برخی مناطق به صورت عملی وجود دارد. «عاموس هارل»، تحلیلگر نظامی هاآرتص، گفت: «از آنجا که کمک، تا حدی، اهرمی است که اسرائیل دیگر در مذاکرات آزادسازی گروگان‌ها در اختیار ندارد، عملیات در رفح ممکن است راهی برای افزایش فشار بر حماس در میز مذاکره باشد.» او می‌افزاید: «بایدن به نتانیاهو گفته است که نمی‌تواند به رفح حمله کند. بنابراین ممکن است شاهد تهاجم کوچک‌تری در یک بازه زمانی محدود باشیم که در آن اسرائیل به‌شدت به گردان‌های حماس ضربه می‌زند و سپس عقب‌نشینی می‌کند.»

روز چهارشنبه، رسانه‌های اسرائیلی گزارش دادند که ایالات‌متحده در حال مذاکره با کشورهای عربی با هدف ایجاد یک «مرجع انتقالی چندملیتی» است که مسوولیت اداره و بازسازی نوار را برای پنج‌سال آینده به عنوان بخشی از گام‌هایی در جهت به رسمیت شناختن بین‌المللی یک کشور فلسطینی برعهده خواهد داشت. برخی گزارش‌های تاییدنشده حاکی از این است که اسرائیل پس از عملیات موشکی ایران در حال معامله با واشنگتن بوده است. بر این مبنا، اسرائیل برای جلوگیری از تشدید تنش با ایران از واشنگتن خواسته تا دست این رژیم را در برخورد با حماس در رفح باز بگذارد.